Κέρκυρα, Τεχνητός σεισμός και Μπότηδες
Στην Κέρκυρα συναντάμε πολλά από τα πασχαλινά έθιμα που κάνουν διάσημες τις πασχαλινές διακοπές στο νησί
Το Μεγάλο Σάββατο, στις έξι το πρωί στο Ναό της Παναγίας των Ξένων, πραγματοποιείται τεχνητός σεισμός που αναπαριστά τον σεισμό που σύμφωνα με τις γραφές, έγινε την ώρα της Ανάστασης του Κυρίου
Όταν οι καμπάνες σημαίνουν την πρώτη Ανάσταση ξεκινά και το διάσημο έθιμο των Μπότηδων. Τεράστια κανάτια, σκέτα ή ζωγραφισμένα, γεμάτα με νερό εκτοξεύονται με δύναμη από τα στολισμένα μπαλκόνια των σπιτιών για να ξορκίσουν το κακό, με τη φιλαρμονική να παίζει εύθυμα εμβατήρια. Επίκεντρο του Εθίμου το «Λιστόν» το κεντρικό σημείο της πόλης
Ζάκυνθος, Γκλόρια και Μάντζιες
Στη Ζάκυνθο τη Μεγάλη Παρασκευή παρακολουθούμε τη λιτανεία του Εσταυρωμένου στον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου του Μώλου με τους ήχους της Φιλαρμονικής, ενώ παράλληλα γίνεται λιτανεία και της περίφημης εικόνας της “Mater Dolorosa”, δηλαδή της Παναγίας του Πάθους. Τα ξημερώματα του Μεγάλου Σαββάτου, ο ιερέας σηκώνει τη «Γκλόρια», δηλαδή την πρώτη Ανάσταση και οι πιστοί αρχίζουν να χτυπούν έπιπλα και σκεύη δημιουργώντας έναν μοναδικό κρότο που μαζί με τα κανάτια που πέφτουν από τα μπαλκόνια θυμίζουν το σεισμό που έγινε κατά την Ανάσταση του Ιησού. Ακόμα ένα παμπάλαιο έθιμο που βλέπουμε τα ξημερώματα του Μ. Σαββάτου είναι οι «Μάντζιες», η αλλαγή ή κλοπή των επιγραφών των καταστημάτων που στο τέλος συγκεντρώνονται στην είσοδο του Δημαρχείου.
Λευκάδα, το «Κομμάτι»
Στη Λευκάδα συναντάμε το διάσημο έθιμο «Κομμάτι». Το έθιμο θυμίζει αρκετά τους μπότηδες της γειτονικής Κέρκυρας και ρίζωσε για τα καλά στο νησί την εποχή της Ενετοκρατίας. Η Φιλαρμονική παιανίζει στην κεντρική αγορά το εύθυμο, ''Εωθινό'' εμβατήριο και ο δήμος μοιράζει στους παρευρισκομένους πήλινα κεσεδάκια τα οποία θα σπάσουν με κρότο για να «νικήσουν» τη σιωπή της Μεγάλης Εβδομάδας.
Πρέβεζα. Σπάζοντας τα πήλινα
Στην Πρέβεζα, μόλις η καμπάνα του Αγίου Χαραλάμπους σημάνει την πρώτη Ανάσταση, δεκάδες πήλινα αντικείμενα θα "σπάσουν" στον πλακόστρωτο πεζόδρομο για να ακουστούν σε όλο το ιστορικό κέντρο, στέλνοντας το μήνυμα της νίκης της ζωής ενάντια στον θάνατο.
Καλαμάτα, Σαϊτοπόλεμος
Την Κυριακή του Πάσχα στην Καλαμάτα εντυπωσιάζει ο περίφημος Σαϊτοπόλεμος, ένα τοπικό έθιμο που αναπαριστά τον ηρωισμό των Ελλήνων και κυρίως των ντόπιων της περιοχής κατά την ελληνική επανάσταση του 1821, όταν με σαΐτες παραγεμισμένες με εκρηκτικά πολεμούσαν του Τούρκους. Σήμερα τα μπουλούκια των σαϊτολόγων με παραδοσιακές στολές κατασκευάζουν χάρτινους κυλίνδρους που τους γεμίζουν με μπαρούτι και τις ανάβουν δημιουργώντας ένα μοναδικό σκηνικό που εντυπωσιάζει το πλήθος που συμμετέχει χειροκροτώντας και ζητωκραυγάζοντας
Μονεμβασιά, Το κάψιμο του Ιούδα
Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα στον περίβολο της εκκλησίας του Ελκομένου Χριστού γίνεται το παραδοσιακό κάψιμο του Ιούδα. Σύμφωνα με το έθιμο οι κάτοικοι καίνε ένα ανθρώπινο ομοίωμα του Ιούδα, από ξύλα και άχυρα, μέσα στο οποίο έχουν τοποθετήσει αρκετά εκρηκτικά που κάνουν το θέαμα τρομερά εντυπωσιακό
Σύρος, Καθολικοί και Ορθόδοξοι μαζί
Αυτό που είναι αξιοσημείωτο στη Σύρο, είναι ότι είναι το μοναδικό ίσως μέρος του κόσμου που οι Καθολικοί γιορτάζουν το Πάσχα μαζί με τους Ορθόδοξους , παρόλο που οι ημερομηνίες τους δεν συμπίπτουν Χαρακτηριστική εικόνα η παράλληλη περιφορά των επιταφίων, ορθόδοξων και καθολικών) που ξεκινούν από όλες τις ενορίες του νησιού και καταλήγουν στην Ερμούπολη
Σαντορίνη, Τα τενεκεδένια φαναράκια
Τη Μεγάλη Παρασκευή, στα δρομάκια του χωριού Πύργος, στη Σαντορίνη διακοσμούνται με τενεκεδένια λυχναράκια δημιουργώντας μια φωτεινή διαδρομή που σκορπίζει κατάνυξη, ενώ οι νέοι του χωριού, χτυπώντας μεταλλικά αντικείμενα παράγοντας εκκωφαντικό ήχο Το πρωί του Σαββάτου, στο ίδιο χωριό έχει καθιερωθεί και ένα παραδοσιακό τσιμπούσι με χταπόδι ψητό στα κάρβουνα
Αμοργός, Το κάψιμο του Εβραίου
Την Κυριακή του Πάσχα στα Θολάρια της Αμοργού, παρακολουθούμε το έθιμο του Εβραίου, ένα ομαδικό παιχνίδι με ρίζες στα βάθη των αιώνων! Πρόκειται για ανθρώπινο ομοίωμα, με παλιό, αχρησιμοποίητο ρουχισμό. Το κεφάλι του δημιουργείται από μαξιλαροθήκη και μέσα σε αυτή τοποθετείται επαρκής ποσότητα από πριονίδι. Ακολουθεί το κάψιμό του αμέσως μετά το τέλος της Κυριακάτικης Πασχαλινής ακολουθίας. Η πράξη αυτή παραπέμπει στο κάψιμο του Ιούδα.
Ροδος, Καλαφουνού
Στη Ρόδο από το Μεγάλο Σάββατο διατηρούν αναμμένη συνεχώς μια μεγάλη φωτιά με το όνομα Καλαφουνού, μέχρι την Κυριακή του Πάσχα που θα καεί ο Ιούδας. Οι ελεύθεροι άνδρες έχουν επιφορτιστε΄πι με το καθήκον να τροφοδοτούν τη φωτιά με κορμούς δέντρων ή «κουτσούρους», ώστε να μη σβήσει, ενώ προβλέπεται και προεδρείο, υπεύθυνο για την τήρηση του εθίμου, το οποίο «δικάζει» καθέναν από τους συμμετέχοντες και όσοι βρεθούν ότι δεν τήρησαν τους κανόνες του εθίμου έχουν χρηματικά πρόστιμα που συγκεντρώνονται για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Αν κάποιος αρνηθεί να πληρώσει το πρόστιμο, τον πετούν με τα ρούχα σε μια γούρνα με νερό!
Χίος, Ρουκετοπόλεμος
Ένα από τα πιο διάσημα πασχαλινά έθιμα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στον κόσμο, αφού έχουν γίνει αρκετές αναφορές για αυτό σε διεθνή κανάλια, είναι ο Ρουκετοπόλεμος στο Βροντάδος της Χίου Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, ο διάσημος οικισμός μεταμορφώνεται ουσιαστικά σε πεδίο μάχης, ανάμεσα στους Παναγούσους (ενορίτες της Παναγίας της Ερειθιανής) και στους Αγιομαρκούσους (ενορίτες του Αγίου Μάρκου), που κάνουν τη νύχτα μέρα με τις χιλιάδες ρουκέτες που εκτοξεύουν έχοντας ως στόχο τον τρούλο και το έμβλημα του Αγίου Μάρκου οι μεν το ρολόι της Παναγίας της Ερειθιανής οι δεύτεροι.